Wednesday, July 3, 2013

Apa kata aku?

Hari aku bagai kelam, betul kata orang tua-tua.. (yang mana aku yg alpa nie selalu terlupa).. "terlajak perahu boleh undur, terlajak kata"... sambunglah sendiri. Itu realiti yang aku rasa ramai dan kerap secara stereotaip semua orang alami. Tapi apa yang kita pelajari?

Ramai berkata, ramai berbicara.. tapi sebagai manusia.. kita lemah.. kita belajar dan sedia untuk berubah, namun kadar perubahan dan penerimaan itu sangat berbeza mengikut individu. Sesungguh tiada satu makhluk , manusia hatta ciptaan Allah yang diciptakan sama 100%. Semuanya berbeza dan bervariasi, menghimbau aku kembali pada ayat dalam Al-Quran maaf sebab aku terlupa tapi kalau tidak salah lebih kurang " Aku ciptakan kamu wahai manusia bersuku-suku maka berkenalanlah sesama kamu" Aku bertanya pada hati.. berkenalan itu apa maksudnya?

Tampak satu perkataan yang ringkas tapi boleh diadaptasi dalam pelbagai keadaan. Manusia yang berakal.. dan beremosi... ada masa-masa kita cerdas dan cerdik ada masa-masa salah satu dari dua nikmat ini bisa membutakan atau membataskan kita... bukan mempertikai.. tapi mencermin diri sendiri juga... betapa kita kekadang lupa nikmat ini semua.. dan merasakan segalanya milik kita.... segala ini hanya pinjaman...yes its a loan.... nak meminjam dengan tenang atau mahu merunsingkan dan memikirkan segala-galanya... tapi pepatah mat salleh ada jugak berkata " somethings are better left untold".. tapi dek sebab sifat manusia kita maju dan maju... kemana?? ikutlah langkah masing-masing....

Adakah kenal itu bermaksud kita menerima seadanya, sekadar hanya untuk tahu atau pelbagai lagi yang boleh dikaitkan dengan perkataan kenal itu sendiri...

Migrain adehhh sukanya aku merumitkan kepala ku... menambah sakit dadaku.. berpeluh dah hawa dingin pejabat sementara.. hah tanda sudah sampai.. dari semalaman begitu... biasa pada usia begini.. ramai kata masih muda.. tapi bagiku... usia bukan penanda.. pencapaian bukan penanda... kepuasan manusia jika diukur.. tidak akan ada satu pengukur yang mampu mencapai ukuran yang ditetapkanya.....

ok aku perlu menghela nafas.. gigil tangan ku semakin kuat.. peluh mula mengalir... berundur  sementara... Inn Shaa Allah..


No comments:

Post a Comment